Wednesday, January 07, 2009

Bayar Zakat 2008

Akhir tahun 2008, iaitu tepat pada 31 Disember aku berjaya membayar zakat pendapatan buat pertama kalinya dalam seumur hidup aku. Jumlahnya adalah RM1k+ . Zakat pendapatan kena 2.5% setelah tolak elaun sara diri, bini, anak, ibunda tersayang, simpanan Tabung Haji serta KWSP. Tahun 2008 aku boleh banyak dan mungkin rekod. Kenaikan gaji, perjanjian kolektif baru bersama tunggakan setahun serta seperti biasa Bonus 2.4 kali gaji(Ikut mata skor Prestasi KPI)

Tahun 2009 ini, berazam untuk meningkatkan pendapatan tahunan kepada RM100k. Ini supaya dapat aku membayar zakat dua kali dari tahun lepas. Juga tidak lupa untuk membuat potongan gaji untuk zakat setiap bulan dan juga meningkatkan potongan untuk simpanan Tabung Haji. Moga-moga sebelum umur 47 ini, dapatlah aku pergi menunaikan haji.

RM100k, ini sedang bermain dibenak fikiranku. Macamana mahu dicari, projek kalu diikut Pakdi.my buat begini(http://www.pakdi.my/blog/bagaimana-untuk-mulakan-bisnes-part-time/)

Kalu kira gaji dan elaun sekarang, RM50K dah boleh cecah. Jadi mahu create lagi RM50K lah.

Kalu ikut shamsudinkadir.com(http://www.shamsuddinkadir.com/v2009/2009/01/peserta-bagi-bengkel-berhijrah-dari-makan-gaji/) kena join kursus dia – Usahawan Senang. Sudah daftar tapi belum bayar lagi RM150(Mungkin kena gugur, sebab sudah due)

Kalu ikut Biras, nak mula buat projek Ternak Ikan Keli. Tapi paperwork tak buat lagi, market pun belum survey. Jabatan Perikanan juga tak jenguk lagi. Supplier? FAMA? Round kawan-kawan Ternak Keli? (Buku sudah order hari ini, kat sini(http://www.bookcafe.com.my/index.php?target=products&product_id=893)

Inilah salah satu azam tahun baru. Lain-lain, tulis bab azam tahun baru pulak lah.

Azam syarikat – Tingkatkan Produktiviti dan elakkan pembaziran (Aku – Tingkatkan pendapatan dan elakkan senang-lenang). Biasanya, senang-lenang menjadi antara punca pembaziran.

No comments: