Friday, September 12, 2008

Gerak pantas

Gerak pantas ini lebih kurang sama dengan gerak-gerak khas. Perlu ada pelan, taktik atau strategi dan misi yang hendah dicapai. Perlu ada latihan cuba dan jaya. Perlu buat analisis SWOT macam team SWAT kat US jugak. Dan akhir sekali bab orang kita lemah sikit ini, ialah bab hendak menyediakan paper work. Atau orang Biz panggil Pelan Bisnes.

Bercakap bab buat Bisnes Plan ni, masa aku mengaji dulu inilah perkara yang antara paling mencabar yang aku kena buat. Projek Ternak Ayam kos RM 2 juta . Besar giler projek tu. Satu team lima orang, aku seorang saja jantan dan depa lantik aku jadi Pengurus Besar, gaji RM5k . Maka, banyaklah kerja kami kena buat. Lawat tapak, buat market survey, cari supplier dan lantik konsultan. Macam real punya. Ya la, paper nak submit kat AgroBank( dulu Bank Pertanian) dah tu nak pinjam pulak 1.5 juta. Wahasilnya, projek kami dikira berjaya dan pensyarah memberi markah A- untuk paper kami.

Tapi bukannya bab biz plan yang aku nak tulis ni. Sebenarnya nak cerita bab gerak pantas. Sekarang ini udah masuk bulan 9, dah 10 bulan aku ngan famili berhijrah ke sini. Antara matlamat ke sini ialah nak buat duit, tapi sehingga sekarang tak nampak lagi duit yang dikatakan banyak berada di Lembah Emas ini. Itulah, kena bergerak pantas sekarang ini. Nampak saja peluang tangkap, cuba dan jaya. Tak jadi, cari lagi. Nak cari emas noo, bukan senang. Kena korek-korek, ayak-ayak. Baru la nak nampak mas seciput. Itu pun kalau tempat tu ada emas lah. Tapi kalau dah sure banyak emas, siap kapal korek le. Tak main nak dulang-dulang lagi.

Mengikut sejarah hidup aku, biasanya aku buat projek ini hujung tahun dan melalut sampai awal tahun berikutnya. Pada masa itu, duit pun banyak sikit. Bonus sana, bonus sini. Ye lah, kalau tak dak duit nak buat projek apa. Projek anak, boleh la kot.

Hendak bergerak pantas ni perlu ada booster, kena ada trek yang betul. Kalau kat jalan biasa ni, camna nak lari 200 km/j. Kalu tak masuk parit, langgar pokok, kalau tak pun masuk kubur terus. Kalau highway lain lah. Suasana tu kena sesuai, kalau tak ada keadaan macam tu, kita create lah sendiri. Barulah kita berada dalam keadaan good condition. Nanti sambung lain, nak pi solat Jumaat dulu..

No comments: