Tuesday, September 09, 2008

Pelarian

Dulu semasa aku di Kulim, ada jiran depan rumah tu, berhijrah jauh dari KL ke Kulim, kenapa ya, rupa-rupanya mereka melarikan diri dari Bank..kerna hutang Kad Kredit yang tidak dapat dibayar. Tidaklah banyak, hanya 10K je berbanding aku, 7 kali ganda dari itu.

Sebenarnya bukan aku hendak cerita pasal jiran aku sangat (pinjam bahasa kesukaan bro hcj)..aku nak cerita pasal aku. Macam jiran aku ni jugak, aku pun semacam melarikan diri ke sini (N9). Yah..kerna hutang jua, kerna kad kredit juga. Tapi hutang itu,bukan aku tak bayar langsung, ya lah..bayar ikut suka aku.

Dan tadi sebentar, BICC ada call,

”En. Z ni ke? Saya dari BICC, En. Boleh tak bayar lagi RMXXX.”

”Boleh..gaji ni.”

”En. Bayar RMXXX ye?”

”Ya”

”Terima kasih, Assalamualaikum,”

”Waalaikumussalam w.b.t”.

Itulah, jika aku nak angkat henpon. Jika tidak biarlah saja..Tapi, kebelakangan pangilan ini makin berkurangan. Mungkin mereka sudah tidak larat lagi nak call. Minta lawyer pulak uruskan kot. Oleh kerna kurangnya call, nanti aku akan bayar semua hutang itu, tidak le semua sekali gus. Ciput-ciput gitu, sana sikit, sini sikit, janji Den bayor, jangan tak bayor. Kalu mati susah loo.. Roh tak sampai langit.

Pelarian aku ke sini, mendamaikan buat seketika. Jika di sana, berpucuk-pucuk surat ’cinta’ yang akan aku terima setiap hari. Ada yang datang terus ke rumah, ada yang ke ofis lama aku. Dan, sekarang ini pun begitu juga. Entah apa yang kawan-kawan aku di sana buat dengan surat itu pun aku tak tau. Mungkin mereka jual kira timbang kilo. Di sini, tiada gangguan surat-surat itu semua. Sebabnya, alamatnya belum ubah dong.

Akhir sekali, banyak punya banyaknya hutang aku ini, sampai AKPK pun tak boleh nak tolong. Orang sini cakap, ”tak dapat den nak nolong eh.”

p/s: pesanan dari penaja..janganlah kamu bagi hutang kat budak ni. Jangan dan ulang siaran.. Jangan sekali-kali (banyak kali tak pe). Tapi kalu nak menderma boleh le. Alhamdulillah..

No comments: