Wednesday, September 24, 2008

C#

Semalam sebelum ke kelas C#(baca C sharp) ini aku sangat keletihan. Dalam perjalanan pulang untuk ke kelas, berhenti tidur sekejap di Hentian Nilai. Geng Bomba sudah mula stand-by di Lebuhraya. Ada dua kereta dan motor bomba di situ. Betul sungguh letih aku, sehinggakan kemalangan berdekatan susur keluar depan itu pun aku tidak sedar. Motor terbakar di tengah divider lebuhraya. Geng motor bomba bertungkus lumus memadamkan kebakaran. Aku tidak berhenti untuk melihat dengan lebih lanjut. Tak tahu apa jadi kepada penunggang motorsikal itu.

Petang itu kami (Aku dan Combi dari PD) menerima guru baru, Puan Nur. Tidak ada sesi kenal-mengenal. Kami diajar macam orang pandai(akhir kelas cikgu sudah tahu kami budak pandai, seorang dah ada diploma dan seorang lagi degree). Terpaksa mengaku faham walau pun tak faham apa. Sambung bab 2, struct, boxing dan unboxing. Dan masuk bab3, lagi pening – looping, do, so-while, for dan while. Kata guruku, ini subject yang paling core dan susah sekali. Ini baru permulaan, bab seterusnya lagi mencabar.

Rehat buka puasa sejam, aku tidak pulang berbuka puasa di rumah seperti kebiasaan yang dilakukan. Berbuka di Cafe Kolej sahaja. Makan apa yang ada sekadarnya. Sambung kelas jam 8 malam dan latihan praktikal tulis dan run coding. Nampaknya guru aku ini masih merangkak untuk menjayakan programming ini. Bantuan anak murid diperlukan. Kelas tamat jam 9.30 dan satu kuiz bawa pulang dan esok hantar kena disiapkan.

Pulang kelas letih habis, anak bongsu ajak layan pi kedai pun bo layan. Terus tidur. Solat Isyak sebelum sahur.

Sebagai komitmen untuk subjek ini, aku telah meminjam buku C# dari pustakaan UNITEN sebagai rujukan tambahan dan bercadang untuk belajar stail degree. Prepare before ke kelas and the sesi kelas lebih kepada menambah kefahaman dan menyelesaikan kemusykilan. Bukan lagi nak tunggu cikgu ajar satu-satu. Dan juga tak lupa pada Combi, perlu heret dia sama dalam gaya pembelajaran ini.

Juga bersedia untuk memperuntukkan lebih masa 2-3 jam sehari untuk main-main dengan bahasa programman ini. Bercadang untuk bercuti lebih kerap pada hari Selasa atau Rabu sebagai persediaan ke kelas atau ulangkaji selepas kelas.

Nota:
Ini adalah tulisan untuk memotivasi diri untuk menempuh cabaran bahasa programman C#.

No comments: