Tuesday, October 07, 2008

SPM tidak penting

Sebulan lagi SPM2008 akan tiba, dan aku cuba melihat peperiksaan ini dari kacamata anak sulongku.

Hari ini dan semalam anakku tidak ke sekolah, hari Ahad lepas juga tidak hadir untuk ke kelas tuisyen. Dan pagi tadi juga semalam, kami tidak lagi membangunkan dia dari tidur untuk ke sekolah tapi sekadar untuk dia bersolat subuh.

Pesan kakak ipar juga emak saudaranya (seorang Cikgu di sekolahnya), jika lewat tidak payah ke sekolah. Buat disumpah seranah oleh cikgu-cikgu yang ada di sana. Sudahlah lewat, masuk ke kawasan sekolah macam sekolah sendiri, pengawas minta nama pun tak bagi.

Yah, SPM tidak penting lagi bagi aku. Tiada SPM yang baik pun Bapak Saudara aku boleh pakai Merc, ayahku yang sudah beberapa kali masuk keluar U dengan degree, masih jadi kuli. Aku mahu jadi Bos. Itulah pandangan aku pada pemikiran yang tidak matang yang ada dalam kepala otak anakku.

Cukuplah bagi aku yang dulu pernah dapat UPSR 5A dan PMR 6A. Sekarang SPM tidak penting bagi aku, minggu sebelum hari raya keputusan ujian Math moden aku dapat 35%. Aku tidak kisah pun, aku tidak peduli. Aku diamkan saja. Tapi mungkin ayah aku tahu sebab dia naik jumpa cikgu tuisyen untuk bayar yuran.

Jangan give-up encik, lepas raya ni ada masa lagi. Pesan guru tuisyen yang paling baik dalam Math. Moden pada aku. Aku tidak give-up, yang give-up anakku. Masa masih ada, tapi kalau tidak diberi masa untuk belajar, apa nak buat.

Encik tidak mahu, apa kami boleh buat.
Taik kambing bulat-bulat,
Dimakan jadi ubat,
Disimpan jadi azimat.

Tak dapet den nak nolong eh..

No comments: