Thursday, October 23, 2008

Hujan

"Mai secawaen.."

Hampir setiap petang hujan turun, kadang lebat, kadang-kala rintik-rintik. Bila hujan lebat dan aku ada kelas petang, maka terpaksa juga ku redahi hujan ini. Jika tidak, ku tunggu hingga hujan pun reda, baru aku beransur pulang. Masa yang terluang itu diisi dengan bermain ping-pong kat ofis sini.

Isnin yang lalu, aku pontengi kelas web disebabkan hujan yang lebat ini. Kan dah basuh kuyup, hingga ke pakaian dalam pun basah. Jadi terus balik rumah, dah hilang mood nak pi kelas. Esok pulak bila pi kelas OOP2, member bagi soalan mid-term sem-sem lepas. Cikgu cakap, "nape tak datang, semalam kami review soalan sem lepas. Hari Sabtu ni datang tau, jam 10 ada kelas tambahan. Nak review soalan lagi." Hari Isnin takde kelas, cuti Deepavali. Lepas tu dah nak exam.

Pagi tadi hujan rintik-rintik juga, tapi area Senawang sajalah. Lepas tu, dah tiada hujan. Bila hujan ni kan, tentu aku kesejukkan, biasanya pekena "mai secawaen.." tapi cap Ali Cafe bukan cap HPA. Bukan apa, buat memanaskan badan. Sejak tiga hari lepas jugak, balik dari kerja dan kena hujan, aku kena Panadol sebijik + "mai secawaen..". Tahan la badan sikit, kureng le nak beringus hidung.

Petang ni kelas MS pulak. Aduss letih rasanya. Minggu lepas sesi pertama nak habis, baru aku masuk. Ini disebabkan hujan yang teramat lebat. Tunggu hujan reda, baru nak gerak. Sekarang ni dah mendung, kejap lagi hujan le tu. Sape ada ilmu mengelak ke, mengalih hujan ke, bagi mai sat.

No comments: