Wednesday, October 15, 2008

Seruan kali ke 2 untuk buat Master

Seruan pertama di sini.

Semalam kawan aku menyeru untuk buat Master bersama dengannya. Macam-macam lah motivasi yang diberikannya. Master yang dia buat ialah Pengurusan Sumber Manusia (HRM) dengan UUM di City Campus KL.

Kuliah sebulan sekali untuk satu paper dan memakan masa enam jam untuk sekali pertemuan. Pendaftaran telah beliau buat pada hari sabtu lepas dan kuliah akan bermula minggu depan. Semester ini beliau mendaftar dua paper sahaja iaitu HRM (Human Resouces Management) dan OB (Organization Behavior).

Setiap satu paper satu pertemuan setiap minggu, jadi beliau ada dua kali sebulan untuk dua paper ini. Jumlah semua paper ialah 12. Jadi beliau bercadang untuk ambil dua paper semester ini dan kemudian tiga paper semester depan. Begitulah seterusnya untuk tahun depan. Dua tahun setengah boleh lah habis 12 paper ini.

Stail belajar Master ini kata beliau, kadang tiada final exam. Kalau exam pun kadang boleh take home, kadang open book dan satu lagi macam biasa buat dalam dewan. Lagi, banyak tugasan dan presentation. Tugasan pun ada dibuat dalam bentuk kumpulan. Bahasa pengantar yang digunakan biasanya bahasa Inggeris, tapi ada juga campur bahasa melayu.

Berbalik pada aku, aku cadang hendak buat Master Pengurusan (MM) dengan UPM dan Major IT. Tapi tunggu habis Diploma IT ini dululah tahun depan. Kenapakah aku memilih UPM dan jenis Master ini. Pertamanya aku ingin mencari bidang kepakaran yang tersendiri. Dari penelitian terhadap semua universiti yang menawarkan master, inilah gabungan subjek yang terbaik yang aku rasakan. Kedua, aku ingin akses kepada maklumat mengenai bidang pertanian di universiti ini. Walaupun aku juga berminat untuk membuat master dalam bidang pertanian tetapi tiada master yang mempunyai gabungan seperti ini contoh Master Pengurusan dan Major Pertanian. Yang ada ialah Master Pengurusan Perladangan. Ladang apa yang aku hendak urus, kerja pun dalam bidang IT. Akhirnya, aku lebih suka belajar di dalam kampus universiti itu sendiri berbanding dengan cawangannya. Ini bagi mendapatkan suasana belajar di universiti dan mendapat bau dan aura yang harum lagi semerbak di universiti ini. Dulu pun pernah aku berada di sana selama tiga tahun(1985 -1988).



Jadi di sini disenaraikan subjek yang ditawarkan untuk master ini.

1. Organization and Bussines Management
2. Organization Behavior
3. Operation Management
4. Marketing Management
5. Accounting for Decision making
6. Financial Management
7. Strategic Management
8. E-Commerce
9. Web Technology
10. System Anaylisis and Design
11. Software Engeneering
12. Software Project Management

Aku cadang ambil tiga subjek untuk satu semester dengan gabungan dua subjek pengurusan dan satu subjek IT. Jadi, dua tahun boleh habis. Kos yurannya ialah RM15,690.00

Harap dimakbulkan tuhan impian aku ini. InsyaAllah.

No comments: