Thursday, October 09, 2008

Blog Mendidik anak

Aku perlu agresif bertindak sekarang. Sebagai komitmen untuk menjadi bapa yang terbaik dan supaya kesilapan tidak berulang lagi maka aku menbangunkan blog baru ini. Koleksi Artikel Panduan Mendidik Anak.

Di sini boleh aku menghimpun segala koleksi artikel yang ada di alam maya dan fana ini. Buat permulaan aku cuba postkan artikel yang ada di Metro Online.

Malam ini juga ada majlis bacaan Yasin untuk para pelajar yang akan menduduki PMR dan SPM tahun 2008 ini di sekolah anak sulongku. Aku telah dicalonkan oleh isteriku untuk hadir. Dia tidak dapat hadir kerana perlu menghantar anak kedua untuk tuisyen add math. Tapi aku tidak gerenti penuh untuk hadir lagi. Sekarang musim hujan di daerah ini, jika hujan terlalu lebat aku melewatkan diri untuk pulang ke rumah. Semalam, aku sampai jam 9:30 malam.

Sebenarnya..aku sudah terlalu malu untuk hadir ke sekolah itu. Sebelum ini kamilah mak bapak yang selalu hadir ke kawasan sekolah itu bagi memastikan anak sulong kami masuk ke kelas. Juga telah dua kali dipanggil untuk sesi kaunseling dan mesyuarat khas mencari jalan penyelesaian untuk anak kami yang bermasalah itu.

Tapi..tengoklah nanti samada aku ada idea lain. Jika aku tidak ingin menghadirkan diri, adakah aku mempunyai cukup kekuatan untuk menentang arus. Dalam masa yang sama melukakan hati orang yang disayang.

Jika aku tidak pergi membaca Yasin di sekolah pun, selalu juga aku membacanya di mana-mana tempat dan ruang waktu yang sempat. Dan membaca Yasin ini sudah sebati dengan diriku. Ini adalah kekuatan yang aku ada berbanding dengan amalan yang lain seperi Solat Hajat, Qiamullail dan sebagainya.

Sambung lagi.. aku pernah menjawab salah satu soalan temuduga kenaikan pangkat yang sedang aku jawat sekarang dengan memberi penyelesaian membaca Yasin 44 kali. Ini sebagai menamatkan soalan yang tidak habis-habis ditanya mengenai pekerja bawahan yang bermasalah. Setelah satu demi satu jawapan yang aku beri terus juga ditanya apa lagi yang patut aku buat maka Yasin 44 inilah jawapan akhirnya.

Pergi tak pergi, pergi tak pergi, pergi tak pergi atau wa tukar ganti..Bini pergi, aku hantar anak tuisyen..macam mana?

No comments: