Wednesday, October 29, 2008

Hari Rabu - sisi gelapku

Seperjalanan ku ke tempat kerja pagi ini, berlaku dua kemalangan kereta terbabas. Satu masuk longkang dan satu lagi dua tayar naik atas di dua tempat yang berasingan. Masih segar-bugar. Kereta yang tayar naik atas, orang pun masih ada dalam kereta. Aku hanya mampu memerhatikan dan berdoa semuanya selamat. Tidaklah dapat aku menolong apa-apa kerana masa spare ku tiada. Inilah sisi hitam dalam kehidupan harianku yang sekali-sekala dikejutkan dengan kejadian yang sebegini.

"Ya Allah, jauhilah hambamu ini dari sekalian bala dan musibah".

Jika aku dikejutkan dengan kejadian sebegini yang biasa terjadi di sepanjang laluan perjalananku, kepada tuhanlah aku kembali. Amalan rutin yang agak lama ditinggalkan kembali diamalkan. Kitab yang sedang dibaca tetapi lama hari tidak dibaca, kembali dibaca.

Petikan Kitab mukasurat 118:

"Zikir (Mengingati Allah)


Buah keimanan yang pertama ialah mengingati Allah S.W.T. Saya terbaca kisah seorang salih. Dia mempunyai seorang bapa saudara yang kuat beribadat yang selalu didampingi. Dia bertanya:"Wahai pakcik, apakah yang sepatutnya saya lakukan supaya menjadi seperti engkau?" Dia menjawab:"Sebutlah tiga kali setiap hari "Sesungguhnya Allah S.W.T. memerhatikanku, Sesungguhnya Allah S.W.T. melihat apa yang aku lakukan."

Lalu lelaki salih tersebut mengamalkannya selama seminggu. Kemudian bapa saudaranya menyuruh supaya menyebutkannya tiga kali selepas setiap sembahyang, lalu dia mengamalkannya. Selepas seminggu dia menyuruhnya pula agar menyebut dengan hatinya, bukan dengan lidah. Akhirnya zikir itu menjadi kebiasaan kepadanya sehingga dia sentiasa mengingati Allah S.W.T.."

Selepas solat Zuhur di Masjid di sini, kembali aku membaca al-Quran. Mengikut buku catatan kecilku, bacaan terakhir pada 15 Oktober yang lalu dan sudah 12 hari aku tidak membaca al-Quran. Maka Surah Mariam pun kembali dibaca, bermula ayat 22 hingga tamat ayat 98. Jumlah helai dua setengah dan masa 15 minit. Itulah standard setiap kali aku membaca al-Quran.

Sebenarnya aku hanya meletakkan target sehelai sehari untuk membaca al-Quran. Perkiraanku, 10 helai bersamaan satu juzuk, 300 helai = 30 juzuk = 10 bulan. Dua bulan lagi reserve untuk bulan puasa dan syawal bagi menghabiskan lagi 30 juzuk. Jadi setahun lepaslah aku dari tuntutan al-Quran yang menghendaki khatam dua kali setahun.

Tapi apakan daya, sepatutnya telah habis khatam bulan ini dan aku masih dipertengahan juzuk(juz16). Maka perlu aku melibatkan daya usaha kepada 2 1/2 helai sehari yang bersamaan lebih kurang dua a'in. Pembacaanku juga selari dengan terjemahan yang telah ada siap dalam bentuk softcopy format pdf dalam pc. Kadang aku membaca terjemahan dulu dan kadang kemudian.

Inilah cara aku mengurangkan atau menghilangkan terus sisi hitam dalam hidup ini. Ada lagi rutin yang teralpa yang perlu diamalkan kembali.
Dan sesungguhnya...

Kehidupan dunia hanyalah sementara dan akhiratlah yang kekal abadi.

No comments: