Monday, October 20, 2008

Ke Pantai PD lagi

Semalam kami ke Pantai Teluk Kemang, PD sekali lagi. Kali ini kali kedua sekeluarga, tolak yang sulong kami ke sana, semenjak kami tinggal di Seremban ini. Sebelum ini pun sudah banyak kali kami ke sana dan sudah lupa kat mana kami parking dulu.

Kereta dan tong sampah
ABC Port Dickson RM3
View right side
View left side

Panorama Pantai PD Buat Rumah Ketam

Tidak dirancang pun. Sengaja untuk menceriakan keadaan dan mungkin melarikan diri sekejap dari masalah yang ada. Masalah ini masalah biasa anak sulongku. Hari sabtu dia kalut nak pergi konsert gig kat Stadium Bukit Jalil, macam-macam taktik yang kami atur bersama dengan abang angkatnya untuk mengagalkan dia ke sana. Berjayalah sudah. Tapi, hari sabtu itu jugak aku terpaksa melarikan motorsikal aku ke Jusco Seremban 2 atas alasan ’kerja’. Mereka berpakat untuk meminjam motor itu ke Ulu Bendung pulak. Melepak aku kat kedai buku dalam kompleks itu sepetang. Balik rumah, lari lagi. Ke Store pulak di Ampangan, bawa semua famili tolak yang sulonglah. Pusing-pusing The Store sampai dekat nak tutup dan berhenti pekena air A&W seorang secawan dan balik.

Masjid Telok Kemang

Baca kitab lah, bini aku.


Itulah petang semalam lari pulak ke PD. Anak-anak seronok giler, dari rumah lagi dah siap pakai baju untuk mandi laut. Sampai saja kat sana, tarik handbrake,terus depa lari terjun laut. Berendam sampai ke petang. Lapar, naik makan. Cari anak ketam, jumpa obor-obor tangkap dan main. 6:30 petang baru balik, turun sana sebelum asar lagi.


Sampai rumah, hujan teramat lebatnya. Jalan pun naik air, tidak boleh lalu. Sungai longkang penuh air hingga melimpah ke tebing. Malam, asyik tengok air banjirlah pulak. Jiran sebelah rumah pun dah berpindah ke rumah yang ke dalam sikit. Tolonglah dia angkat barang ke rumah barunya. Buat masa sekarang rumah sebelah sunyi sepi. Adus, kesian anakku, sudah hilang kawan-kawan dan kucing jiran yang selalu melepak kat rumahku.
Itulah cerita dua hari dua malam semalam.

Orang terbang

No comments: