Monday, October 13, 2008

Basuh anak

Semalam dalam perjalanan menghantar anak sulongku ke tempat tuisyen sempat aku mem’basuh’ minda anakku. Mengingati dia tentang SPM yang hanya tinggal 20 hari lagi. Berhenti enjoy, tumpukan kepada peperiksaan SPM ini. Jangan ikut kawan-kawan. Suruh sangat belajar ini sebab boleh, maksudnya dapat kalau berusaha. Jika tidak boleh, dudok pun kelas akhir tidak perlulah nak dihiraukan lagi.

Minta ada tujuan hidup, tetapkan matlamat dan cita-cita. Mak ayah tiada apa nak bagi, harta pun tiada. Hanya inilah saja pelajaran sebagai bekal. Kalau anak tokey kaya-raya, tak mengaji pun takpa dah. Esok habis SPM boleh terus kerja dengan bapak. Ini bapak kamu bukan tokey besar, makan gaji jugak. Kalau sijil SPM tidak elok, nak minta keja pun susah. Melainkan ada bakat bisnes, boleh buat bisnes. Ini tak nampak pun bakat bisnes, bakat nak merapu tu adala. Kalau nak bisnes pun perlu ada disiplin yang tinggi. Kalau asyik nak tuang sana tuang sini, pakai bangkrap bisnes.

Ini la sedikit sebanyak yang aku ingat aku cakap semalam, balik dari tuisyen aku tak cakap apa dah. Malam sebelum tidur aku pulak kena basuh dengan mak dia. Semua kesalahan anak letak atas bahu aku. Betul la tu, kalau tak cari kambing hitam tentu la tak tau nak salah siapa. Maka jadikan aku kambing hitam. Tapi aku tidak kisah dengan apa yang dilemparkan atau dibebankan ke atas bahu aku. Memang pun begitu. Terima lah tanggungjawab ini. Takkan nak salah ibu yang mengandung pulak. Atau kawan-kawan dia, atau pemerintah sekarang. Salahkan aku, boleh kata semua berbuat begini. Guru-guru, abang angkat dia, mak saudara dan anak perempuan no.2 pun gagah jugak.

”Sesungguhnya anak-pinak dan harta-benda itu adalah ujian ke atasmu”. Selagi dikurniakan akal yang waras, fikiran yang bernas dan tubuh badan yang sihat, maka bersyukorlah.

SPM bukanlah segala-galanya. Kalau gagal pun, nanti boleh ambik lagi. Ramai yang SPM tidak berapa elok pun berjaya jugak. Mungkin perangai ’tidak elok’ ini kontra ke atas kelakuan aku yang terlalu rajin mengaji tapi tak nampak apa pun hasil dari pengajian ini. Ambik degree bisnes, tapi apa bisnes pun tak buat. Masih dok makan gaji, tahap lama. Tak nampak kaya pun, atau sekurang-kurangnya senang sikit bila dah mengaji ada degree ni. Sekarang pun mengaji lagi, ambil IT pulak. Kena kata lepas ni, nak pi buat master pulak.

Sorong papan tarik papan
Buah keranji dalam perahu
Suroh makan dia makan
Suroh mengaji dia buat tak tahu.

Untung sekarang aku masih belum berputus asa. Disaat biniku yang banyak mendengar dan percaya pendapat dan idea orang lain, aku terjumpa semula buku belajar berfikir karya AM dan AH yang aku beli pada tahun1999. Dapatlah aku bertenang fikiran kerana telah terjumpa alat yang telah lama hilang atau mungkin terlupa kata ada. Dengan alat ini dapat aku menyerap semua idea dan pendapat yang diberikan kepadaku dengan hati yang lapang dan terbuka. Tidak lama lagi, pastinya idea terbaik akan dapat dikeluarkan. Tapi itu lah, masa makin suntuk dan dunia makin laju. Tindakan agresif perlu diambil. Ingat nak guna undang-undang tentera pulaklah. Aku suruh hang buat sajalah. Jangan nak songel lagi. Hulur buku bagi baca, jangan bagi keluar rumah langsung. Handphone pun katup. Cukup masa sembahyang, sembahyang. Masa makan, makan. Itulah pilihan terakhir. Sudah bagi peluang lama dah, tapi masih tidak tahu nak urus diri. Hanyut macam anak yang tak dak mak bapak.

1 comment:

[mohamadtahir] [mz] said...

ni betul2 menguji kesabaran...:(