Thursday, April 23, 2009

Minat atau keperluan kerja.

Antara soalan yang selalu ditanya semasa temuduga ialah kenapa berada dalam bidang IT tetapi pergi buat degree dalam bidang bisnes. Banyak jawapan yang boleh diberikan, tetapi bagi si penemuduga mereka sekadar mahu tengok macam mana cara menjawab sahaja. Tiada jawapan betul atau salah. Jawablah dengan keyakinan dan tanpa ragu-ragu.

Biasanya, jawapan yang diberi ialah kerana berada dalam bahagian Perkhidmatan Pengguna dan Pemasaran. Walaupun jawatan sebagai Pentadbir Sistem, tapi banyak jaga operasi sistem tidak pula ada buat sistem atau tulis program apa-apa.

Baru sekarang ini sejak dua tahun kebelakangan, betul-betul ’pure’ IT. Itu yang pergi belajar IT balik, baru tahu subjek IT ini susah. Kalau dulu-dulu buat degree IT, mau awal lagi kantoi.

Itulah minat saja tidak mencukupi, perlu ada kemampuan jugak. Kalau Math. Sekadar lulus saja, lupakan saja minat anda untuk buat IT. Buat susah cikgu nak mengajar dan bazir duit PTPTN saja.

Relate kepada anak sulung pulak, udah la mengaji pun tak mahu tiba-tiba depa suruh dia pi buat engineering lagi.. Waduh..kalu mahu ngaji pun buat senang-senang pun cukup. Udahlah semua subjek sains cangkul(7), nak gagah lagi. Cukup..cukup..cukup..lah..Oo Oo Oo.

No comments: