Saturday, December 05, 2009

Tak berniaga ke hari ini?


Kawan bertanya tentang perniagaan secara pasar terbuka yang di jalankan setiap hari sabtu 4 petang hingga 11 malam. Lokasinya di Maeps Serdang, masuk melalui pintu 2.

"Bang, tak berniaga ke hari ini?"

"Tak, kerja ni(ot) dah cover duit untuk berniaga hari ini."

Kalau aku berniaga, dapatlah duit antara RM20 hingga RM150 sekali turun. Tapi kos mau cover RM50. Ini termasuk duit tol, petrol dan duit makan + upah diri sendiri. Jadi, jika ada kerja lebih masa, sudah tentu aku mengutamakan kerja lebih masa. Kalau kerja 9 hingga 5 petang sudah berapa ya? 8 jam X RM13.15 = RM105.2o..lebih lagi. Ini sudah pasti dan berniaga belum pasti lagi.

Sejak aku mula berniaga bermula dari pertengahan bulan ogos 2009 itu, sudah empat kali aku tidak turun berniaga. Dua kali kerana kehabisan modal. Sekali kerana meneman anak untuk Perlawanan akhir bola sepak Piala Malaysia di Stadium Bukit Jalil dan hari ini kerana ot.

Kadang sebelum ini jika ada ot pun aku membuat persediaan untuk turun niaga jugak, tapi hari ini tidaklah pulak. Kerana sudah jangka kerja ini habis lewat. Kami para peserta niaga perlu hadir ke tapak sebelum jam 4 petang dan kena 'punch card' pulak. Kalau tak nak hadir berniaga, kena ini borang cuti pulak. Alahai, macam kerja ofis lagi. Biarlah, apa boleh ikut..ikut saja. Tak boleh, buat tak tau.

Jadi, hari ini confrim tak niaga yah..masih kat ofis lagi. Habis posting ini, mau balik daa.

Oh ya, maka kosonglah tapak lot 292 hari ini.
Nota: Barang jualan ialah koleksi buku sendiri.

No comments: