Monday, December 07, 2009

Kajian kes - Pengurusan Atasan

Senarionya..
Bos jabatan telah menugaskan dua orang eksekuifnya untuk ke jabatan baru seperti diminta oleh pengurusan tertinggi. Ini kerana wujud kekosongan mendesak di sana. Tiba-tiba, berita ini telah diketahui oleh orang bawahan di jabatan itu, maka mereka ini telah menghantar wakil untuk berjumpa dengan pengurusan tertinggi dan menerangkan sebab-sebab kenapa mereka tidak mahu mamat ini di Jabatan mereka dan bypass si ketua jabatan yang menugaskan dua orang eksekutif ini. Maka wahasilnya, pengurusan tertinggi telah membatalkan arahan bertukar kedua-dua mamat ini dan mengekalkan di jabatan lama. Orang pilihan mereka pulak yang dihantar di sana. Jadi si ketua jabtan ini sudah melenting kerana merasakan pengurusan tertinngi tida menghormati pilihan beliau sedangkan beliau diarahkan untuk memilih si mamat-mamat tadi.

Penyelesaian sepatutnya ikut sembang-sembang kami:-
1. Si ketua jabatan patut bertanya dulu pihak akar umbi samada bersetuju atau tidak dengan simamat ini jika dia ditugaskan ke jabatan mereka. Tidak semua orang suka pada bos. si mamat ini pun tidak baik hubungannya dengan staf bawahannya. jadi berita ini telah tersebar dan kebetulan jabatan itu pulak dalam banguna yang sama.

2. Tidak semestinya pegawai yang bagus dengan pihak pengurusan atasan juga bagus dengan staf bawahannya.

3. Ini cerita 'miss comunication saja', kalau pihak yang membuat keputusan berbincang dulu dengan masing-masing punya jabatan, ini kes tidak terjadi.

4. Lagi pun siapa sangka kakitangan bawahan boleh terus jumpa pengurusan tertinggi. Ini mesti makan air power root punya.

No comments: