Tuesday, October 09, 2007

Cerita buku

Hari ini, aku ke Majlis Pelancaran Buku Travelog Haji oleh Prof Dr Muhd Kamil di Uitm Shah Alam. Walau pun pertama kali aku ke sana, tapi dapat juga aku sampai tepat jam 9.35 am. Majlis bermula jam 9.40 am. Seperti dijanjikan, pada akhir majlis kami dihadiahkan dengan sebuah buku itu dari beliau. Di kesempatan itu juga, aku membeli buku PHD: Kecil tapi signifikan. Seterusnya mendapat tandatangan penulis untuk kedua-dua buku itu. Walau hanya berkenalan di alam maya, ternyata Prof mengenali aku. Terima kasih dan jazakallah untuknya. Aku belum membaca buku Travelog haji itu. Tetapi membaca buku tentang PHD dulu. Ini kerana aku tidak bisa mahu menitis air mata pada waktu ini. Sedangkan pada masa penceritaan di majlis itu airmataku mengalir, inikan lagi jika aku terus membaca buku ini. Tapi, janji dengan Prof tetap aku ingat, Setengah muka surat komen atau ulasan tentang buku Haji ini dalam blog beliau.

Aku pun sudah lama tidak membeli buku. Kali terakhir buku yang dibeli pada bulan atau dua bulan lepas bertajuk "Menjadi Penulis jutawan". Walau bagai mana pun, aku tersentak apabila membaca komen dari Pn Ainon berkenaan buku berkenaan. Mana ada penulis di Malaysia menjadi jutawan hasil dari menulis buku? Tetapi untuk makluman semua, buku untuk jadi kaya ada berlambak di dalam almari mini perpustakaan aku. Namun aku tidak kaya-kaya jugak. Pernah ada satu tugasan yang aku tulis bertajuk" Pokok Jutawan".

Cita-cita untuk kaya tidak pernah padam. Semua telah dicuba, termasuk HYIP (High yield Income Profit)- Skim cepat kaya le tu. Satu balik modal, yang lain kantoi. Sekarang ini teringin hendak masuk bidang pertanian pula, sejak seminggu dua ini blog pertanian banyak telah dilawati. Dan..terlupa pulak! Rancangan perniagaan yang dibuat semasa buat BBA secara PJJ itu pun dalam bidang pertanian. Bela ayam kan? nanti bila lapang, aku akan abadikan di sini. Sebabnya, softcopy sudah hilang. Hanya tinggal hardcopy. Bukan senang nak salin semua ke dalam Ms Word. Akhir sekali, sebagai merealisasikan impian untuk menceburi bidang pertanian, maka kursus pertenakan kambing akan dihadiri pada 23 dan 24 Oktober ini.

No comments: