Friday, February 06, 2009

Ada apa dengan Pangkat

Aku sudah 3 – 4 kali menghadiri temuduga kenaikan pangkat untuk jawatan yang setara dengan kelulusan yang ada. Tapi, belum berjaya. Jawatan yang sebelum ini hanya paling banyak pun dua kali dan berjaya.

Kawan-kawan bersimpati dan aku tidak kisah sangat. Jawatan sekarang pun baru saja aku pegang awal tahun lepas setelah tertipu selama tujuh bulan. Telah diceritakan sebelum ini pada post yang lepas. Biasanya edah untuk satu jawatan ialah dua tahun sebelum boleh memohon bertukar atau minta naik pangkat lagi.

Tahun ini mungkin mencuba lagi dan biasanya bulan ini(Februari) tawaran kekosongan jawatan untuk pangkat ini akan dikeluarkan di dalam laman intranet Sumber manusia. Kemudian, bulan April temuduga akan dijalankan dan bulan November nanti baru keputusan akan dikeluarkan. Terkadang, sudah malas nak layan benda ni. Masih keliru..

Jika diikutkan dengan surat maklumbalas dari pihak HR, tiada apa pun yang dilakukan oleh pihak ketua jabatan di sini dalam menyediakan diri aku untuk memegang jawatan ini. Mungkin surat maklumbalas itu tidak serius bagi mereka. Peduli apa, dia tu siapa? Dan aku sentiasa mengingatinya. Bahkan sesalinan surat itu telah aku kecilkan sesaiz poket dan disimpan di dalam dompet. Tunggu masa untuk kasi ’boom’. Jika ada kawan yang bertanya hal ini, maka aku tunjukkan surat bersaiz poket itu pada mereka. Kesian, terpaksa menjegilkan mata untuk membacanya. Almaklumlah, surat bersaiz A4 dijadikan saiz poket.

Moga berjaya, sekian.

Nota: Sudah letih, hampir setiap petang main hujan dan politik Perak yang belum selesai. Lagi, sudah rasa terbeban dengan tugasan pengajian yang begitu skema kali ini.

No comments: