Friday, July 25, 2008

Stamina

Hari-hari yang aku lalui kebelakangan ini memakan tenagaku. Entah kenapa, sampai saja rumah sedari pulang dari kerja, aku telah kehabisan tenaga. Top-up dua pinggan nasi, campur lagi air tongkat ali, pun gagal untuk memulih staminaku.

Nak kata aku tiada duit sebab hujung bulan, pun tak juga begitu. Aku baru saja dapat duit dividen Koop yang berjumlah RM300 lebih. Dengan duit ini membolehkan aku makan apa saja yang halal untuk menambah tenaga @ lemak di badan.

Mungkin jugak aku sudah lama tidak bercuti, atau pun kerana masalah anak sulongku yang masih belum berubah. Kata pakar, bukan lemah badan tapi lemah mental (nanti kalu aku jumpa ayat yang power-edit balik).

Oh ya, sebelum aku terlupa, pagi-pagi aku dibekalkan dengan air milo secawan, roti Gardenia inti jagung sebantal di samping ubat homeopati@herba- Semangat, kumuh kecil dan red wave. Ubat ini bertujuan untuk mengurangkan lemak dalam badan.

Aku kan rajin menjaga kesihatan, setiap tiga bulan sekali aku akan pergi meneropong mata untuk melihat ke dalam badan, tengok apa yang tidak kena. Kaedah ini ikut pakar cakap - Iridologi. Bila nampak bulan sabit kat bawah mata hitam aku, itu tandanya lemak dalam badan banyak. Kalau bawah, maksudnya bahagian urat kaki banyak lemak.

Itu sebabnya aku disuruh makan ubat red wave ini dan kumuh kecil untuk sokong buah pinggang dalam proses cuci lemak. Baru sekarang aku teringat, dalam bab cuci mencuci toksid@lemak dalam badan ni, bukan saja toksid@lemak yang kena buang, vitamin dan mineral pun turut serta. Inilah jawapan kepada kekurangan stamina aku kebelakangan ini. Stop.

No comments: