Monday, July 21, 2008

Ketulusan

Ketulusan tidak boleh dibuat-buat. Mulut anda berkata, saya mahu membantu tetapi tingkah laku mempamerkan yang sebaliknya. Ketulusan hadir bersama hati yang bersih. Ia boleh dilihat, ia boleh dirasa dan ia tidak mampu berbohong. - Prof Muhd Kamil

Bacaan lanjut di sini http://muhdkamil.net/kehidupan/2008/07/16/prakata-travelog-dakwah/

Semalam, jalan-jalan di Pantai PD..hanya berdua-duaan..suami-isteri. Bicara tentang anak-anak, tentang tangung-jawab dan masih adakah cinta, kasih dan sayang. Sesungguhnya ujian ini amat berat baginya. Jika diukur dari segi kelulusan, SPM pangkat 3 ternyata amat membebankan. Mungkin ada dosa yang masih belum terhapus.

Sehinggakan dia..bagaikan nak gila..dan tidak tahu lagi memikirkan apa-apa. Anak sulungku masih juga begitu. SPM, tiga bulan lagi. Benteng untuk tidak melayan mengambil lesen motorsikal, juga telah roboh. Aku, masih begini. Tidak tahu meluahkan isi hati yang terbenam di lubuk sanubari.

Cakap saja, ada yang silap. Memang ada yang silap pun, kerna hasilnya begitu. Ketulusan hati lah yang mengatasi segalanya. Namun tulus itu terbit dari hati yang bersih dan murni.

1 comment:

[mohamadtahir] [mz] said...

zamri---> adoiii.....baru aku tau:))kikiki


anyway aku smpat baca gak apa yg hg tulis yg lepas2 dan lama2 tuu....sempoiiiiii!!!