Thursday, March 12, 2009

Apa? Berhenti!

Satu lagi berita mengejutkan diterima semalam, cikgu php kami berhenti pulak. Tentulah notis 24jam, jika notis dua bulan, khabarnya pasti kami sudah terima. Apa lagi yang dapat dibuat, baru minggu lepas cikgu kata mahu cubit pelajarnya jika tidak dapat buat soalan ujian semalam. Kami enam orang pelajar sesi petang menunggu sehingga jam 8 malam, tiba-tiba bila ditanya dengan geng admin, eh eh cikgu tak datang le. Alamak, kantoi, nape tak cakap awal-awal. Kemudian, bila ditanya pulak pelajar kelas kelmarin, rupanya cikgu sudah berhenti.

Di sini, di kolej ini, kadar lantik hentinya sangat tinggi. Semester lepas, cikgu web dan oop2 hanya bekerja selama 2 bulan setengah dan kemudian berhenti. Nasib jugalah semua silibus sudah cover. Tapi, semangat untuk ambil final exam ada sikit luntur. Ya, sudah ramai yang berhenti. Berhenti dengan sendirinya dan bukan diberhentikan atas alasan sekarang, ekonomi gawat. Dengar khabarnya, dapat masuk kerja dengan kerajaan. Tahniah cikgu kerana dapat masuk kerajaan.

Alasan yang kuat untuk berhenti kerana gaji yang rendah dan kebajikan yang kurang. Cikgu berhenti, maka anak murid terjejas. Untung jugaklah, subjek php ni tiada peperiksaan. Tapi, siapa nak guide untuk buat projek php nih. Nilai besar projek ni, 40% dari markah keseluruhan. Aduss..pening-pening, repot MQA boleh tak?

No comments: