Sunday, September 09, 2007

Aku dan teksi KL

Pagi ini aku naik teksi ke tempat kerja. Masuk kerja jam 7 dan jam 6.40 masih di stesen bas Taman Bukit Angkasa. Ini membuatkan aku terdesak untuk menunggu bas. Jadi, teksi yang menjadi pilihan segera.
Sebenarnya aku tidak pernah tahu berapa tambang yang dikenakan jika menggunakan meter. Hari ini, sungguh mengejutkan. Ingatkan mahal, iaitu dalam anggaran aku melebihi RM5 ke atas. Tetapi, sungguh membuat aku teruja..hanya RM2.70 sahaja. Wau, kalu macam ni, hari-hari boleh naik teksi. Tapi itu pun, kalau drebar teksi sudi menggunakan meter kalau pakai harga mulut dia, dimintanya RM10..nanya aku.
Lagi cerita teksi..lawak-lawak(setelah tahu tambang teksi sebenarnya). Pagi itu(+-5.45) semasa aku bergegas untuk pergi raptai perarakan hari kemerdekaan, (perlu berhimpun dulu di perkarangan pejabat aku untuk sama-sama naik bas ke Dataran Merdeka).Si uncle pemandu teksi mempelawa aku naik teksinya. Tanya harga, RM3 katanya. Oklah, aku pun naik. Dihantarnya aku sampai ke atas. (Bukankah kawasan pejabat aku di atas bukit). Sampai di sana, tanya lagi. RM3 juga katanya.Syukur..murah. He he..rupanya guna meter lagi murah.

Terima kasihlah kepada semua pemandu teksi di Lembah Klang ini yang menggunakan tambang harga meter dan bukan harga mulut. Semoga rezeki kita diberkati. Amin..

No comments: